filosofi

Learning Leaders lärandefilosofi baserar sig på enkel men modern syn på kunskap, pedagogik, personlig utveckling och hållbarhet. Vi inspireras av många källor och företräder inget enskilt koncept. Vår övertygelse är att moderna ledare behöver ha vidsynta perspektiv och många verktyg i repertoaren för att effektivt kunna möta en alltmer komplex och utmanande vardag.

kunskapssyn

  • Ledarskapsutveckling börjar med att ta ägarskap över det egna lärandet

  • Bästa lärandet sker i en trygg utvecklingskultur

  • Ledarskapsutveckling är mest effektiv när learning by doing, konceptuell förståelse och mänskliga färdigheter blandas i en ständigt pågående lärloop

  • Prestigelöst, reflekterande tänkande främjar personlig mognad

  • Learning Leaders variant av kunskapstrappan (“6F”) inkluderar individuellt och organisatoriskt lärande i olika ambitionsnivåer; var är vi nu och vart vill vi?

Pedagogik

  • Tillit och trygghet — vi lär känna varandra i gruppen

  • Presentation av teorier, koncept och idéer för att vidga begreppsförståelsen

  • Reflektionsövningar för att förstå sig själv och den egna situationen i ljuset av den nya begreppsförståelsen

  • Övningar anpassade till den egna verkligheten för att bygga nya färdigheter

  • Varje tema kompletteras med tips på egen fördjupning

  • Utbildning sker digitalt, fysiskt eller blandat (blended learning)

  • Klassrumsprincip eller flipped classroom, beroende på upplägg och önskemål

  • Svenska eller engelska efter önskemål

  • Gruppcoachning för uppföljning

  • Personlig mentorering eller coachning vid behov

personlig utveckling

  • Livslångt lärande är en förutsättning för personlig utveckling och hållbart värdeskapande, både privat och i arbetslivet

  • Tänkvärt citat (av okänd)

    • CFO asks CEO: “What happens if we invest in developing our people and they leave us?”

    • CEO: “What happens if we don’t, and they stay?”

Hållbarhet

Hållbart värdeskapande för samhället och naturen måste gå hand i hand med lönsamhet — 3Ps: People, Planet and Profit — ingen av dem är överordnad. Framförallt har FNs definition fått spridning (1987 Brundtland Report):

"En hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov".

…vilket i sin tur återspeglas i Agenda 2030 med sina 17 SDGs (Sustainable Development Goals).

Men hur kommer ledarskap in i bilden? FNs definition har bara det stora perspektivet.
Så här är Learning Leaders definition av hållbart ledarskap, som en variant på hållbar utveckling:

"Ett hållbart ledarskap är ledarskap som tillfredställer dagens behov, inom ramen för hållbar utveckling, utan att äventyra ens egna eller organisationens möjligheter att leda hållbart imorgon."

Kopplingen mellan hållbarhetens olika skalnivåer illustreras med en lökmodell: