kommunikation

Kommunikation är basen för allt ledarskap och all samverkan människor emellan. Allt från ordens innebörd till tonläge till kroppspråk till timing. Eller att inte säga något, utan att istället lyssna aktivt.

Hur effektivt kommunicerar jag? Hur är vårt kommunikationsklimat i arbetsgruppen eller teamet? Växer vi genom feedback, eller är det “locket på” när något skaver? Och vad innebär det och varför känns det så bra att vara “på samma våglängd”?

Sättet vi kommunicerar på är viktigare än vad som sägs, och det finns mycket att lära om effektiv kommunikation — lika användbart privat som i arbetslivet. Ett sunt kommunikationsklimat lägger grunden för både relationer och arbetsmiljö.

mål

Efter kursen har du en god förståelse för vad kommunikation är och hur man kan påverka sitt eget och omgivningens beteende genom effektfull kommunikation. Du har verktyg för hur man bygger förtroende, förmedlar kärnfulla budskap och hamnar “på samma våglängd”. Du har även tagit fram en lättviktig, genomförbar strategi för att utveckla den egna kommunikativa förmågan.

utökningar

Möjliga utökningar efter genomgången kurs:

  • Utskrift av kursintyg

  • Mentorering och uppföljning vid utförande av personliga strategin

  • Fördjupade praktiska övningar inom identifierade behovsområden