kompetensförsörjning

Kompetensförsörjning handlar om hur du/ni på arbetsplatsen bygger och anskaffar kompetens genom utbildning, lärande på arbetet och rekrytering. Det handlar även om att attrahera arbetskraft, ha framförhållning i resursanskaffning och planera utbildningar och ersättare. Att kartlägga kompetensen som finns hos medarbetarna idag och planera försörjningen för behovet framåt. Att ha en process för att både introducera och avsluta medarbetare. Och att på en övergripande nivå förstå hur dessa hänger samman och att alla delar är viktiga.

Värdet av denna kunskap är att träffa mer rätt vid rekrytering och att på olika sätt hjälpa medarbetare att vidareutveckla sig inom områden som verkligen gör skillnad för organisationens produkter och tjänster. Det kan även minska personalomsättningen genom ökad motivation och ge de nyrekryterade medarbetarna en möjlighet att snabbare komma in i arbetet och känna sig välkomna i organisationen.

mål

Efter kursen har du en grundläggande kunskap om kompetensförsörjning som är tillräcklig för att driva eller delta i de här frågorna i din organisation. Du förstår även när du behöver ta hjälp av expertis eller lära dig mer.

utökningar

Möjliga utökningar efter genomgången kurs:

  • Utskrift av kursintyg

  • Coachning eller mentorering i kompetensförsörjning