konflikter

Konflikt är en naturlig del i mänsklig kommunikation och är ett uttryck för meningsskiljaktighet. Konstruktiv hantering av konflikter är en möjlighet att fördjupa samarbeten och relationer. Genom att känna sig själv och förstå andra förbättrar du din konflikthantering.

Hur hanterar jag och andra personer i min omgivning mellanmänskliga konflikter? Vilka verktyg och vilken beredskap har vi som organisation för att lösa konfliktsituationer? Hur påverkas konflikthanteringen av olika beteendeprofiler och kulturskillnader?

Kursen tar sin utgångspunkt i individens syn på konflikt och det egna ansvaret i konflikter. Därefter behandlas perspektiv, beteendeprofiler, konflikthanteringsstilar och kulturskillnader. Det svåra samtalet gås igenom som verktyg för att både förebygga och hantera konflikt.

mål

Efter kursen har du en god förståelse för vad konflikter är, hur ens egen syn på konflikter påverkar relationer och hur den egna tolkningen av situationen är avgörande. Du får en god förståelse för olika sätt att hantera konflikter, ledarens roll, samt kulturers inverkan i konflikter. Med dig hem har du även en genomförbar plan för att utveckla dig själv eller teamet.

utökningar

Möjliga utökningar efter genomgången kurs:

  • Utskrift av kursintyg

  • Mentorering och uppföljning vid utförande av utvecklingsplan (egen eller på teamnivå)